2/2 2011
πρόσφατα άρθρα

Δίαιτες με ωμά τρόφιμα. Μία νέα τάση. Αθώα ή επικίνδυνη;
print email Send to facebook Send to Google

diaita_me_wma_trofima Δημοσίευση άρθρου στις 2/2/2011 στο περιοδικό Αν

Τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει σταδιακά να εμφανίζεται η άποψη ανάμεσα σε πολλούς πως διατροφή που αποτελείται αποκλειστικά από ωμά τρόφιμα είναι ο πιο υγιεινός τύπος διατροφής και πως προσομοιάζει περισσότερο στην αρχέγονη διατροφή. Ορισμένοι μάλιστα πιστεύουν ότι τα ωμά τρόφιμα έχουν θεραπευτικές ιδιότητες οι οποίες καταστρέφονται με την διαδικασία της θερμικής επεξεργασίας. (π.χ. βρασμός, ψήσιμο, τηγάνισμα).

Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Η παράθεση των «συν» και των «πλην» του μαγειρέματος των τροφών που ακολουθεί, θα μας βοηθήσει να διαμορφώσουμε «δίκαιη κρίση» απέναντι στα ωμά τρόφιμα.

Βασικά Πλεονεκτήματα του μαγειρέματος των τροφώνΒελτιώνει την πεπτικότητα του αμύλου και των πρωτεϊνών. Για παράδειγμα τροφές όπως τα φασόλια, οι φακές, το ρύζι πέπτονται πολύ δύσκολα όταν καταναλωθούν ωμές

Αυξάνει την βιοδιαθεσιμότητα ορισμένων ουσιών φυτικών τροφών όπως τα καροτενοειδή τα οποία διαθέτουν έντονη προστατευτική δράση απέναντι σε πολλές μορφές καρκίνου. Για παράδειγμα το λυκοπένιο (συστατικό της τομάτας) απορροφάται σε μεγαλύτερο βαθμό από τον οργανισμό όταν η τομάτα καταναλώνεται μαγειρευμένη, παρά ωμή. Το β-καροτένιο είναι επίσης πολύ καλύτερα απορροφήσιμο στα μαγειρευμένα καρότα.

Μειώνει τα επίπεδα φυτικών οξέων στα δημητριακά, στα όσπρια και στους καρπούς. Αυτό έχει ως συνέπεια την αύξηση της βιοδιαθεσιμότητας ιχνοστοιχείων όπως το ασβέστιο, ο ψευδάργυρος κ.α.

Αποτελεί τον κυριότερο τρόπο καταπολέμησης και περιορισμού της δράσης των παθογόνων μικροοργανισμών (π.χ. σαλμονέλλα, Escherichia coli) που τυχόν περιέχονται στα τρόφιμα και απειλούν την υγεία μας.

Βασικά Μειονεκτήματα του μαγειρέματος των τροφώνΚαταστρέφει ένα μέρος των υδατοδιαλυτών βιταμινών του συμπλέγματος Β όπως και της βιταμίνης C (ιδίως όταν χρησιμοποιείται αρκετό νερό κατά το μαγείρεμα και το οποίο μετά αποχύνεται).

Συνήθως κατά το μαγείρεμα προστίθενται υλικά όπως ζάχαρη, αλάτι, λάδι των οποίων η υπερκατανάλωση ευθύνεται για αρκετές από τις ασθένειες που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος του δυτικού κόσμου.

Μειώνει τα αρώματα και τις γεύσεις που διαθέτουν τα τρόφιμα στην φυσική τους μορφή. Αυτός είναι και ο λόγος χρήσης καρυκευμάτων και άλλων αρωματικών ουσιών κατά το μαγείρεμα.

Αυξάνει το οικονομικό κόστος παρασκευής των γευμάτων.

Λαμβάνοντας υπόψη τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της διαδικασίας του μαγειρέματος των τροφών, η πρόταση μας σχετικά με το αρχικό ερώτημα συνοψίζεται στα εξής :

  • Συνύπαρξη μαγειρεμένων και ωμών τροφών στην διατροφή μας
  • Αύξηση κατανάλωσης ποικιλίας φρούτων και λαχανικών ιδίως στην ωμή τους μορφή
  • Αποφυγή κατανάλωσης ωμών τροφών ζωικής προέλευσης (π.χ. οστρακοειδή, ψάρι)
  • Υιοθέτηση ήπιων μορφών μαγειρέματος (π.χ. βρασμός αντί τηγάνισμα)
  • Προσεκτική εφαρμογή των κανόνων υγιεινής και συντήρησης των τροφίμων

Πρέπει λοιπόν να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε να αποφεύγουμε την υιοθέτηση «ακραίων» τύπων διατροφής και ακόμη πιο προσεκτικοί όταν συμβουλεύουμε άλλους (π.χ. τα παιδιά μας). Το σοφό αρχαίο ρητό «Παν Μέτρον Άριστον» αποτελεί άριστο οδηγό και σε αυτή την περίπτωση.