10/3 2011
πρόσφατα άρθρα

Διατροφή γεμάτη χρώμα
print email Send to facebook Send to Google

diatrofi_gemath_xrwmata Δημοσίευση άρθρου στις 10/3/2011 στο περιοδικό Αν

Τα ζωηρόχρωμα φρούτα και τα λαχανικά διαδραματίζουν έναν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη ασθενειών. Είναι πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα, καθώς και σε πολλές άλλες ουσίες («φυτοχημικοί παράγοντες») που προωθούν την υγεία. Ρίξτε μια ματιά στο ουράνιο τόξο των τροφίμων.

ΚΟΚΚΙΝO Τρόφιμα όπως η ντομάτα, το κόκκινο και ρόδινο γκρέιπφρουτ (red and pink grapefruit), το καρπούζι και το γκουάβα (guava) είναι πλούσια σε λυκοπένιο, (φυτοχημικός παράγοντας) που φαίνεται πως μειώνει τον κίνδυνο για ορισμένους τύπους καρκίνων. Αυτά τα τρόφιμα είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνη C.

ΠΡΑΣΙΝO Τα πράσινα λαχανικά με την όμορφη εμφάνιση και νόστιμη γεύση διαθέτουν πληθώρα θρεπτικών ουσιών. Το σπανάκι, το λάχανο, και το μπρόκολο είναι πλούσια στη βιταμίνη Α, τη βιταμίνη C, και φυλλικό οξύ, εκτός των καροτενοειδών που προστατεύουν επίσης τους ιστούς σωμάτων. Τρόφιμα όπως το λάχανο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το κουνουπίδι και οι κράμβες είναι γνωστά για την θρεπτικότατη σύστασή τους.

ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ Τα πορτοκαλόχρωμα φρούτα και λαχανικά, όπως η γλυκοπατάτα, η κολοκύθα, το πεπόνι, το μάγκο, το καρότο και τα βερίκοκο, έχουν β-καροτένιο. Το β-καροτένιο μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στο σώμα μας, η οποία είναι γνωστή για την αντιοξειδωτική της δράση και μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για μερικούς τύπους καρκίνου και για καρδιοπάθειες. Τα τρόφιμα σε αυτήν την ομάδα χρώματος είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνη C, βιταμίνη Ε, και σε μερικές περιπτώσεις, σε φυλλικό οξύ.

ΜΠΛΕ Ορισμένες ανθοκυανίνες, (φυτοχημικοί παράγοντες), είναι υπεύθυνες για το μπλε χρώμα στα φρούτα και τα λαχανικά και μπορούν να βοηθήσουν να στην καταπολέμηση επιβλαβών καρκινογόνων ουσιών. Τα βακκίνια (blueberries), ειδικότερα, είναι καλή πηγή βιταμίνης C, φυλλικού οξέος, φυτικών ινών και καλίου.

ΚΙΤΡΙΝΟ Το καλαμπόκι και η πιπέρια κίτρινου χρώματος είναι πλούσια σε καροτενοειδή - ισχυρά αντιοξειδωτικά που προστατεύουν από τον καρκίνο.

Χρήσιμα Tips
  • Η φυσική χρωστική ουσία που δίνει το κόκκινο στις ντομάτες μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του καρκίνου του προστάτη. Μια μελέτη του Χάρβαρντ διαπίστωσε ότι 10 μερίδες προϊόντων ντομάτας εβδομαδιαίως μείωσαν τον κίνδυνο επιθετικών όγκων σχεδόν στο μισό
  • Το πορφυρό στα βύσσινα μπορεί να ανακουφίσει τον πόνο από αρθρίτιδα. Ερευνητές στο Μίτσιγκαν βρήκαν πως τα βύσσινα να είναι 10 φορές ισχυρότερα από την ασπιρίνη

  • Το κίτρινο στο καλαμπόκι θα μπορούσε να προστατεύσει την όρασή σας. Επαναλαμβανόμενες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι βοηθά στην πρόληψη της εκφύλιση της ωχράς κηλίδας του οφθαλμού, κύρια αιτία της τύφλωσης στους ανθρώπους άνω των 65
  • Η χρυσή χρωστική ουσία στη σκόνη κάρρυ μπορεί να μειώσει την φλεγμονή. Οι ερευνητές μελετούν τώρα τη δυνατότητά του να προλαμβάνει τον καρκίνο του παχέος εντέρου, ο οποίος συνδέεται συχνά με φλεγμονή
  • Το μπλε στα μύρτιλλα (bilberries), ένας στενός συγγενής των βακκινίων (blueberries), φαίνεται πως ενισχύει τη νυχτερινή όραση. Κατά τη διάρκεια του 2ου παγκόσμιου πολέμου, η Βασιλική Πολεμική Αεροπορία (Royal Air Force) έδινε μαρμελάδα από μύρτιλλα στους βρετανούς πιλότους προκειμένου να βοηθηθούν κατά τις νυχτερινές αποστολές
  • Ίσως το πιο ενδιαφέρον από όλα, οι λουλακί χρωστικές ουσίες στα βακκίνια (blueberries) μπορούν να καθυστερήσουν τη φυσική διανοητική φθορά που εμφανίζεται καθώς γερνάμε. Έρευνα σε ποντίκια υποστηρίζει πως τα βακκίνια επιβραδύνουν την εγκεφαλική γήρανση, βελτιώνουν την βραχυπρόθεσμη μνήμη και την ικανότητα συντονισμού των κινήσεων.
  • Κόκκινο (λυκοπένιο) Αντιοξειδωτικό, προστατεύει την υγεία του προστατικού αδένα, των πνευμόνων και της καρδιάς.
    Χυμός ντομάτας, Σάλτσα ντοματας, Ντοματόσουπα, Ρόδινο, γκρέιπφρουτ, Χυμός ρόδινου γκρέιπφρουτ, Καρπούζι
  • Κόκκινο/πορφυρό (ανθοκυανιδίνες, ρεσβερατρόλη) Προστατεύουν την «υγεία» του DNA ενώ διαθέτουν και αντιοξειδωτικές ιδιότητες
    Τεύτλα, Μελιτζάνα, Κόκκινο λάχανο, Βατόμουρα, Βακκίνια, Σταφύλια, Δαμάσκηνα, Κόκκινο μήλο, Κόκκινο αχλάδι, Κόκκινο κρασί, Φράουλες, Κόκκινη πιπέρια, Ραδίκι
  • Πορτοκαλί (β-καροτένιο) Αντιοξειδωτικό, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
    Καρότα, Κολοκύθα, Γλυκοπατάτα, Βερίκοκα, Πεπόνι, Μάγκο, Γκοϋάβα
  • Πορτοκαλί/κίτρινο (τερπενοειδή, βιτ. C) Αντιοξειδωτικά, ενισχύουν την λειτουργία της καρδιάς και του ανοσοποιητικού συστήματος
    Νεκταρίνι, Πορτοκάλι, Χυμός πορτοκαλιού, Παπάγια, Ροδάκινο, Ανανάς, Σαγκουίνι, Κυδώνι
  • Κίτρινο/Πράσινο (λουτεϊνη) Προστατεύει την όραση, την καρδιά και το ανοσοποιητικό σύστημα
    Πράσινα λάχανα, Καλαμπόκι, Φρέσκα φασόλια, Πράσινα μπιζέλια, Σπανάκι, Πράσινες κράμβες, Κολοκύθια, Αβοκάντο, Ακτινίδιο, Αγγούρι, Πράσινη πιπεριά, Μαρούλι
  • Πράσινο (glucosinolates) Προστατεύουν το καρδιαγγειακό και το ανοσοποιητικό σύστημα
    Μπρόκολο, Λαχανάκια Βρυξελλών, Λάχανο, Κουνουπίδι, Αχλάδι, Πράσινη ντομάτα
  • Άσπρο/πράσινο (αλλυλικά σουλφίδια) Βοηθά στην πίεση του αίματος και γενικά την αιματική κυκλοφορία
    Αγκινάρα, Σπαράγγι, Σέλινο, Πράσα, Μανιτάρια, Κρεμμύδι, Αντίδι